Blogi

AdWordsin paras muutos vuonna 2017

Vuosi 2017 on jo muutaman ensimmäisen kuukautensa aikana ollut merkittävien muutosten aikaa verkkomarkkinoinnin saralla. Googlen hakukonemainontaan perustuva Google AdWords-mainonta-alusta on jatkuvien käyttöliittymäpäivitysten ohella kokenut suurimman muutoksensa vuosiin tammi-helmikuun vaihteessa: vanha tuttu otsikkolinjan ja kahden kuvaustekstin mainosformaatti on kaput.

Mikä AdWordsissa muuttuu?

Mitä uudistus AdWords-käyttäjälle käytännössä tarkoittaa? Vanhan formaatin mainoksia ei voi enää luoda lainkaan, vaan kaikki uudet mainokset on tehtävä vuosimallin 2017 muotin mukaan kahdella otsikkolinjalla ja yhdellä kuvaustekstillä. Uuden formaatin lisäksi Google laajensi uuden mainosmuotin merkkimääriä runsaalla kädellä: vanhaan formaattiin mahtui yhteensä 95 merkkiä, kun uusi formaatti syö jopa 140 merkkiä. Mainosmiestähän tämä toki hymyilyttää: 140 merkkiin mahtuu selkeästi enemmän luovuttaa ja viepä pidempi mainos myös enemmän tilaa Googlen hakutuloksista, kiinnittäen enemmän huomiota. Kaiken kaikkiaan muutos toi mukanaan virkistävän tuulen Googlen hakukonemainontaan: aiemmin tekstisisällöt olivat hyvin suppeita ja yritysten välillä usein hyvin samankaltaisia – nyt naseville mainosteksteille on oma paikka Googlessakin.

AdWords-muutosten syyt ja seuraukset

Uusi tuulahdus tuo mukanaan toki myös runsaasti työtä AdWordsin käyttäjille: jotta omat mainokset eivät jää muiden jalkoihin, on ne päivitettävä uuteen formaattiin. Jos mainoskampanjoita ja -ryhmiä on runsaasti, myös päivitystyötä on runsaasti. Ero uuden ja vanhan mainoksen välillä on sen verran suuri, että vanhoja mainossisältöjä ei voi käyttää kuin korkeintaan suuntaa antavina. Päivitystyön lopussa kiitos seisoo: Googlen statistiikkatietojen mukaan uuden mainosformaatin klikkausprosentti on aihealueesta riippumatta suurempi aiempaan verrattuna.

Jos AdWords-mainoksiasi ei ole vielä päivitetty vuosimalliin 2017, ei hätä ole kuitenkaan tämän näköinen – vanhat mainokset ovat edelleen toiminnassa, vaikka ne kalpenevatkin uusien ja uljaiden mainosten rinnalla. Jos mainokset ovat kuin ovatkin vielä vanhaa sorttia, on nyt erinomainen aika päivittää ne uuteen uskoon: parhaassa tapauksessa kilpailijasi ovat uinuneet mainospäivitysten ohi ja pääset loistamaan hakutulossivuilla!

Useampi ässä hihassa

Googlen vuoden 2017 uudet kujeet eivät pääty uuteen mainosformaattiin, vaan vaikuttaa siltä, että myös mainossisältöihin voi lähitulevaisuudessa tulla merkittävä muutos. Aikaisemmin tänä vuonna Google hyväksyi emojien käytön luonnollisissa hakutuloksissa, kumoten vuoden 2015 päätöksen poistaa hymiöt Googlen hakutulossivuilta. Vastikään tämä muutos on ollut näkyvissä myös joissain mainosteksteissä Googlen aloitettua testauksen emojien käytöstä mainosteksteissä. Testi on vielä tällä hetkellä varsin rajattu, mutta jos Googlen alustava testaus osoittaa, että hymiöt parantavat kampanjoiden tehokkuutta, on todennäköistä, että testiin pääsee ottamaan osaa suurempikin AdWords-käyttäjäkunta. Emojit mainossisältönä voivat olla uraauurtava ratkaisu, kertoohan sanontakin kuvasta ja tuhannesta sanasta. Kuten muussakin AdWords-mainonnassa, vain aika ja testaus kertovat totuuden – odotellaan siis innolla Googlen testauksen tuloksia!

Missä kunnossa sinun AdWords-mainontasi? Jos vastaus on ”en tiedä” tai ”en halua tietää”, niin kannattaa hyödyntää meidän uusi vinkkituokio, jossa voidaan käydä myös nykyinen AdWords-mainontasi tilanne läpi ja annetaan sen kehitykseen vinkkejä – ja vielä ihan maksutta 🙂

Tutustu vinkkituokioon