Mediamaisema murroksessa

Ihminen on laumaeläin, jonka olemassaolo perustuu pitkälti viestinnälle toisten ihmisten kanssa. Kanssakäyminen on niin keskeinen osa ihmisyyttä, että ihminen on koko olemassaolonsa ajan etsinyt parempia tapoja pitää yhteyttä toisiin ihmisiin enemmän ja tuloksellisemmin. Ensin siitä pyrkimyksestä syntyi kieli ja sen jälkeen sen lukemattomat sovellukset kirjoitustaidosta lennättimeen ja kirjapainotaidosta kännykkään. Viimeisen muutaman kymmenen vuoden aikana olemme siirtyneet ihmisten välisessä viestinnässä tavallaan kokonaan uuteen aikakauteen digitalisaation myötä. Kyse on siis ikiaikaisen tarpeen uusista sovelluksista, jotka muuttavat rajusti niin ihmisten kuin organisaatioiden toimintaympäristöä.

Menestys vaatii mukautumista

Uusi aika vaatii uuden tilanteen ymmärtämistä ja juuri siitä on kysymys tässä blogikirjoitussarjassa Mediamaisema murroksessa. Erityisesti muutos koskettaa organisaatioita, joiden on menestyäkseen pystyttävä toimimaan ja tavoittamaan ihmisiä tässä uudenlaisessa ja alati muuttuvassa tilanteessa. Oli organisaation toiminnan tavoite mikä tahansa, nämä käynnissä olevat muutokset vaikuttavat niin sisäiseen kuin ulkoiseen viestintään. Hiljaa ei enää yksinkertaisesti ole varaa olla. Toisaalta on helppoa tehdä asioita, joista ei ole hyötyä tai joista voi olla jopa haittaa itselle.

Aktiivisessa viestinnässä on aina läsnä myös väärinkäsitysten vaara. Itse asiassa inhimillinen vuorovaikutus menee väistämättä silloin tällöin pieleen. Se ei kuitenkaan voi olla syy olla viestimättä. On vain opeteltava toimimaan mahdollisimman oikein eri tilanteissa. Pitkäjänteinen, linjakas näkyvyys rakentaa uskottavuuspuskuria, joka on kriisitilanteissa tarpeen. Osaaminen mahdollistaa myös nopeuden ja se tarkoittaa kriisinpoikasten tukehduttamista alkuunsa tai ainakin vahinkojen minimointia.

Tärkeintä on puhutella ihmistä

Mediamaiseman murroksen näkyvät osat ovat erilaisia teknologioita ja välineitä. Niiden tekninen ymmärtäminen ja osaaminen on tärkeää, mutta oikeastaan vasta perusedellytys onnistumiselle viestinnässä. Kaikista härpäkkeistä huolimatta kaiken keskiössä on ihmistä puhutteleva ihminen. Tarinat, tunteiden herättäminen ja viesteistä välittyvä aitous ovat tavoittamisen ja puhuttelemisen kannalta keskeisiä asioita. Näitä kaikkia pitää sitten tehdä huomioiden kunkin kohderyhmän ja sen tavoittavien välineiden erityispiirteet.

Tulevissa blogimerkinnöissä tutkaillaan tätä haastavaa yhtälöä, jossa on ymmärrettävä sekä tätä alituista muutosta että aina kuitenkin samanlaisena pysyvää ihmistä.